Titre : |
Een goed begrijpend luisteren : Welke factoren belemmeren een goed begrijpend luisteren in taallessen in het lager secundair onderwijs, en hoe kan hun invloed worden verminderd ? |
Type de document : |
document électronique |
Auteurs : |
Solenn Mendel, Auteur ; Franky Herrebout, Parraineur |
Editeur : |
Nivelles [Belgique] : Haute Ecole Bruxelles-Brabant. Domaine pédagogique |
Année de publication : |
2023 |
Collection : |
TFE numérique LM |
Importance : |
1 vol. (70 f.) |
Langues : |
Néerlandais (dut) |
Mots-clés : |
compréhension à l'audition |
Index. décimale : |
811.112.5 Néerlandais. Flamand |
Résumé : |
Van de vijf vaardigheden waaraan in de taallessen werd gewerkt, leek begrijpend luisteren de vaardigheid te zijn waar de leerlingen het meeste last van hadden. Dit had een invloed op hun taalverwerving, aangezien deze bevoegdheid verband houdt met mondelinge uitdrukking, omdat het begrijpen van de spreker hen in staat stelt adequaat te reageren.
Alvorens een methode uit te werken om de leerlingen te helpen deze vaardigheid te ontwikkelen, was het nodig de verschillende interne of externe factoren vast te stellen die de leerlingen hinderden. Interne factoren zijn in verband met de cognitieve processen van de leerlingen, terwijl externe factoren verwijzen naar de kenmerken van de omgeving waarin de leerlingen zich ontwikkelen, zoals de school- of klasomgeving. Deze klasfactor is voor ons van bijzonder belang omdat hij vele variabelen omvat, zoals de aangeboden activiteiten, de beoordelingen, de werkmethoden van de leraar en de sfeer. Met deze criteria werd rekening gehouden bij het uitvoeren van oefeningen om de leerlingen met deze vaardigheid vertrouwd te maken.
Door de kijk van de leerlingen op luistervaardigheid te veranderen, konden we ook interne factoren beïnvloeden. De methode die werd uitgewerkt, met hulp van vragenlijsten die door leerkrachten en leerlingen van de lagere middelbare scholen werden ingevuld, was dus als volgt: regelmatig korte, progressieve luisteroefeningen uitvoeren, voorgelezen door een niet-moedertaalspreker en zonder beoordeling. Deze kenmerken zouden de leerlingen in staat moeten stellen hun gevoel van bekwaamheid in deze vaardigheid terug te winnen.
In de vragenlijsten na de oefening werden veel positieve resultaten gevonden op de emoties en de motivatie van de leerlingen tijdens deze luistervaardigheidsoefeningen, hoewel er nog enkele wijzigingen moeten worden aangebracht om ze volledig optimaal te maken. |
Note de contenu : |
TFE en Langues modernes / Promoteur : Herrebout |
Niveau : |
Enseignement secondaire |
Permalink : |
http://catalogue.iesp.be/index.php?lvl=notice_display&id=22982 |
Een goed begrijpend luisteren : Welke factoren belemmeren een goed begrijpend luisteren in taallessen in het lager secundair onderwijs, en hoe kan hun invloed worden verminderd ? [document électronique] / Solenn Mendel, Auteur ; Franky Herrebout, Parraineur . - Nivelles [Belgique] : Haute Ecole Bruxelles-Brabant. Domaine pédagogique, 2023 . - 1 vol. (70 f.). - ( TFE numérique LM) . Langues : Néerlandais ( dut)
Mots-clés : |
compréhension à l'audition |
Index. décimale : |
811.112.5 Néerlandais. Flamand |
Résumé : |
Van de vijf vaardigheden waaraan in de taallessen werd gewerkt, leek begrijpend luisteren de vaardigheid te zijn waar de leerlingen het meeste last van hadden. Dit had een invloed op hun taalverwerving, aangezien deze bevoegdheid verband houdt met mondelinge uitdrukking, omdat het begrijpen van de spreker hen in staat stelt adequaat te reageren.
Alvorens een methode uit te werken om de leerlingen te helpen deze vaardigheid te ontwikkelen, was het nodig de verschillende interne of externe factoren vast te stellen die de leerlingen hinderden. Interne factoren zijn in verband met de cognitieve processen van de leerlingen, terwijl externe factoren verwijzen naar de kenmerken van de omgeving waarin de leerlingen zich ontwikkelen, zoals de school- of klasomgeving. Deze klasfactor is voor ons van bijzonder belang omdat hij vele variabelen omvat, zoals de aangeboden activiteiten, de beoordelingen, de werkmethoden van de leraar en de sfeer. Met deze criteria werd rekening gehouden bij het uitvoeren van oefeningen om de leerlingen met deze vaardigheid vertrouwd te maken.
Door de kijk van de leerlingen op luistervaardigheid te veranderen, konden we ook interne factoren beïnvloeden. De methode die werd uitgewerkt, met hulp van vragenlijsten die door leerkrachten en leerlingen van de lagere middelbare scholen werden ingevuld, was dus als volgt: regelmatig korte, progressieve luisteroefeningen uitvoeren, voorgelezen door een niet-moedertaalspreker en zonder beoordeling. Deze kenmerken zouden de leerlingen in staat moeten stellen hun gevoel van bekwaamheid in deze vaardigheid terug te winnen.
In de vragenlijsten na de oefening werden veel positieve resultaten gevonden op de emoties en de motivatie van de leerlingen tijdens deze luistervaardigheidsoefeningen, hoewel er nog enkele wijzigingen moeten worden aangebracht om ze volledig optimaal te maken. |
Note de contenu : |
TFE en Langues modernes / Promoteur : Herrebout |
Niveau : |
Enseignement secondaire |
Permalink : |
http://catalogue.iesp.be/index.php?lvl=notice_display&id=22982 |
Vous pouvez copier-coller la références ci-dessous au format "APA" pour l'insérer sous la forme d'une référence bibliographique à la fin d'un travail.
Mendel, Solenn, Herrebout, Franky (2023). Een goed begrijpend luisteren : Welke factoren belemmeren een goed begrijpend luisteren in taallessen in het lager secundair onderwijs, en hoe kan hun invloed worden verminderd ?. Nivelles (rue Emile Vandervelde 3, 1400, Belgique) : Haute Ecole Bruxelles-Brabant. Domaine pédagogique. En ligne :
Attention ! Des corrections supplémentaires doivent être appliquées "à la main" pour respecter entièrement la norme APA :
- le prénom d'un auteur doit être remplacé par son initiale suivie d'un point (Victor -> V.)
- la virgule qui sépare l'avant-dernier et le dernier auteur doit être remplacée par le symbole "&"
|  |